Is je webshop getest voor Black Friday & Cyber Monday?

Is je webshop getest voor Black Friday & Cyber Monday?

Testproces-Black-friday-cyber-monday

Jaar na jaar stijgt de aandacht voor Black Friday en Cyber Monday in ons land. Deze online koopjesdagen komen over van Amerika en spelen de laatste jaren een belangrijk rol in de aanloop naar de feestdagen.

Meer aandacht betekent meer bezoekers op je webshop, en dat is waar elke webshop op zit te wachten. Maar hoe zullen jouw website en apps reageren op deze plotse golf van verkeer? Ontstaan er vertragingen, blanco pagina’s of zelfs een onbereikbare website? Dit alles zal ertoe leiden dat gefrustreerde shoppers jouw website verlaten en ergens anders hun slag slaan.

Zorg ervoor dat Black Friday geen “zwarte vrijdag” wordt voor jouw webshop!

Wil je voorbereid zijn voor deze webshop hoogdagen, dan is het van levensbelang dat jouw website en apps getest zijn om een goede winkelervaring te garanderen. In deze blog overlopen we de aandachtspunten waarop jouw website en mobiele apps getest moeten worden alvorens Black Friday en Cyber Monday starten.

Checklist voor een betere shopping ervaring

Maak je website klaar voor extra klanten

Een van de zaken waaraan je moet denken is de load op je website en mobiele apps gedurende deze periode. Onderwerp je website daarom aan een load-test. Aan de hand van een load-test ga je opzettelijk de load vergroten en de drempel van het systeem gaan opzoeken. Deze drempel is het punt waarop jouw website niet meer naar behoren functioneerd. Deze drempel kan zijn oorzaak vinden op server-, hardware-, applicatie- en netwerkniveau. Het minimale verkeer dat je website moet aankunnen is het verkeer van vorig jaar +21,6%. Dat is de gemiddelde stijging die we elk jaar zien op websites gedurende deze periode.

Test jouw website op meerdere browsers en platformen

Is jouw website getest op meerdere browsers en platformen en niet enkel op het besturingssysteem en browser die op jouw computer draait? Je kunt gebruik maken van manuele testing door jouw website op verschillende systemen met verschillende browsers te gaan testen. Wil je deze test telkens opnieuw uitvoeren na elke grote aanpassing aan je webshop, kies dan voor een iets meer geautomatiseerde aanpak. Handig daarvoor is het gebruik van software zoals Browserstack, Selenium ide of Tricentis Tosca.

Is je webshop Mobile-proof?

De GSM is niet meer te verwaarlozen als device voor online aankopen. Gemiddeld komen 31% van de websitebezoekers in België via een mobiel device. Het is dus belangrijk om jouw website te testen op verschillende devices. Kijk vooral in jouw website statistieken wat de trends zijn voor jouw website en zorg voor een optimale surfervaring.

Een optimale surfervaring dankzij UI/UX testing

Dankzij UI/UX testing zal jouw website beter presteren, raken bezoekers minder geërgerd en zal de tijd tot aankoop versneld worden. Het spreekt voor zich dat een logische doorloop van bekijken tot bestellen en afrekenen zorgt voor een tevreden klant. Het vlot verlopen van het bestelproces betekent ook dat bezoekers jouw website vlotter verlaten en er terug resources vrij komen voor nieuwe bezoekers.

Is jouw webshop beschikbaar voor iedereen?

Jouw webshop moet ook vlot bereikbaar zijn voor mensen met een beperking. Voldoet jouw website aan de vereisten zodat deze te bekijken is door mensen met een visuele of mentale beperking? Hebben alle foto’s in jouw website een ALT-tag die verteld waarover deze foto gaat? Kan een screenreader overweg met de opbouw van jouw website? Deze zaken vallen makkelijk te testen aan de hand van tooling.

Test je betaalmethoden!

De laatste fase die de klant doorloopt is de betaalfase. Dit is natuurlijk de belangrijkste stap uit het hele proces. Vaak loopt het hier ook mis. Test je betaalmethodes op verschillende browsers en verschillende platformen en devices. Het volledig afronden van de betaling mag niet meer dan 30 seconden in beslag nemen. Kies daarom voor een degelijk platform voor het afhandelen van alle betalingen zoals Mollie of Stripe. Aan de hand van een testmodus kun je makkelijk de connectie e.d. manueel testen en kijken of de betalingen slagen. Dit zonder dat er geld van je rekening gehaald wordt.

Wil je meer informatie over het uitbesteden van jouw testproces Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek:
– bel ons: +32 3 451 36 60
– mail ons: info@m2q.be 

Gerelateerde blogs