Energieconsumenten getroffen door softwarefout

Energieconsumenten getroffen door softwarefout

softwareproblemen-energieconsumenten-softwaretesting was nog mooit zo belangrijk
Atrias heeft een nieuw dataplatform in november 2021 over heel België uitgerold om de gebruiksgegevens van elke elektriciteits- en gasconsument in ons land beter te beheren (zie ook artikel van de VRT). Dat was nodig, zo klinkt het vanuit verschillende hoeken. Maar recent duiken er softwareproblemen op die hinderlijk zijn voor de consument. Softwareproblemen bij leveranciers en netbeheerders blijven de afhandeling van duizenden energiecontracten ernstig verstoren.
 
Het is duidelijk dat softwaretesting heel belangrijk is voor je iets in productie gaat stellen. Tijdens de testronde moeten niet alleen de happy path flows worden getest, maar ook de uitzonderingen en negatieve flows, om zo een overzicht te krijgen waar er eventueel problemen zich kunnen voordoen. Vandaar het belang om kwaliteits procedures in te voeren gedurende het ganse proces.
 
Dit wijst nogmaals op het belang dat men vanaf het begin van het traject moet denken aan kwaliteit en voldoende tijd moet voorzien voor testing. De Shift Left aanpak is nog nooit zo belangrijk geweest!
 
Wij kunnen u helpen om in toekomstige projecten samen te kijken hoe we kwaliteit kunnen introduceren in jullie project, om zo in de toekomst bovenstaande problemen te voorkomen. Interesse of vragen over testen? 📲 info@m2q.be of bekijk onze website M2Q.be
 
Bron : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/08/ruim-honderdduizend-energieconsumenten-getroffen-facturatieprob/

Gerelateerde blogs