Ga naar de inhoud

Van theorie naar realiteit: Jochem’s eerste Agile traject als gecertificeerd Scrum Master

Van theorie naar realiteit: Jochem’s eerste Agile traject als gecertificeerd Scrum Master

Scrum in Actie: Praktijkervaring als Agile Coach binnen een Educatief Softwareproject

Scrum in Actie: Praktijkervaring als Agile Coach binnen een Educatief Softwareproject

Binnen M2Q stimuleren we continue groei, zowel in methodologie als in praktijkervaring. In deze blog deelt Jochem zijn eerste traject als Scrum Master binnen een educatief project aan de Universiteit Antwerpen, waar hij, samen met collega en Agile-expert Matthias Six, verantwoordelijk was voor het begeleiden van meerdere studententeams tijdens hun Agile sprintwerking.

Gedurende drie maanden focuste hij op procesoptimalisatie, teamdynamiek en het faciliteren van retrospectives en sprintplanningen, met als doel de studenten niet alleen software te laten bouwen, maar ook Agile effectief te laten beleven. Dankzij zijn achtergrond in visuele communicatie en de bijkomende Scrum Master-certificering wist Jochem deze opdracht te vertalen naar een waardevolle leercurve, zowel voor de studenten als voor zichzelf.

Wil je weten hoe een eerste ervaring als Scrum Master eruitziet in de praktijk? Jochem neemt je mee in zijn traject.

In februari startte ik met een bijzonder leerrijk project voor de Universiteit Antwerpen. Voor het eerst kroop ik in de huid van een Scrum Master, en dat voor een periode van drie maanden. Samen met mijn collega Matthias Six mocht ik studenten begeleiden in hun Agile werkwijze, met wekelijkse sessies, vol planning, reflectie en groei.

Elke maandagochtend vanaf 8u30 kwamen er vier tot vijf teams van studenten langs. In korte sessies bespraken we hun voorbije sprint, leerden we bij uit de retrospectives en planden we de volgende stappen. De studenten werkten aan het bouwen van een quizapplicatie. Zelf hebben we de applicatie nooit gezien, wij focusten vooral op de methodiek en het teamproces.

Midden maart kreeg ik van M2Q ook de kans om een officiële opleiding tot Scrum Master te volgen. Die opleiding leidde tot een succesvol behaald certificaat, en vormde een mooie aanvulling op de praktische ervaring die ik ondertussen al aan het opbouwen was. Het gaf me extra inzicht in de methodologie en het vertrouwen om deze rol nog sterker op te nemen.

Ik had het geluk om dit project niet alleen te doen. Samen met Matthias Six, collega met tonnen ervaring in Agile omgevingen, kon ik regelmatig sparren, bijleren en bijsturen waar nodig. Zijn tips en ondersteuning waren van onschatbare waarde tijdens mijn eerste stappen als Scrum Master.

Een extra troef die ik kon inzetten, kwam uit een onverwachte hoek. Dankzij mijn ervaring als leiding op het Jeugdatelier Matsijs, tekenschool in Herenthout, was het visualiseren van de retrospectives geen enkel probleem. Agile werken draait tenslotte ook rond helder communiceren, en daar helpt een stift in de hand vaak beter dan duizend woorden.

Onlangs vonden de laatste retrospectives plaats. Deze maand volgt hun project verdediging, waar Matthias en ik met plezier aanwezig zullen zijn om het afgewerkte product te bewonderen, en natuurlijk om de quiz zelf te spelen. Al hopen we dat de vragen niet al te moeilijk zijn, we zijn dan wel Scrum Masters, maar geen quizmasters.

Ik ben M2Q enorm dankbaar voor deze kans om mijn kennis uit te breiden, praktijkervaring op te doen en een certificaat te behalen. Dit project heeft mijn enthousiasme voor Agile werken alleen maar versterkt. Ik kijk er alvast naar uit om deze nieuwe vaardigheden in te zetten op toekomstige projecten.

 

Gerelateerde blogs