Je bent misschien een goede software tester, maar heb jij het in je om een geweldige software tester te zijn? In mijn ervaring is er een rode draad die het goede van het geweldige scheidt: Soft Skills. Wat wordt precies bedoeld met soft skills? Dit zijn de karakters en eigenschappen die u helpen effectiever samen te werken op uw werkplek met anderen – de ontastbare zaken die het gemakkelijk maken om met u samen te werken. Degenen die deze eigenschappen bezitten, worden niet alleen de beste softwaretesters, maar groeien ook snel door in hun carrière, om betere teamleden en teamleiders te worden.
Wat nog belangrijker is, is dat Soft Skills iets zijn dat in de loop van de tijd kan worden ontwikkeld. Met inzet voor groei en voortdurend leren kan iedereen deze vaardigheden ontwikkelen.
Naar mijn mening zijn de top 10 soft skills die een goede softwaretester zou moeten hebben het volgende:
Dit is verreweg de belangrijkste soft skill. Teams zijn samengesteld uit veel verschillende medewerkers en tegenwoordig werken ze vaak remote. Meer dan ooit is de noodzaak om duidelijk te lezen, schrijven en spreken essentieel voor het succes van een project.
Communicatie is altijd een tweerichtingsproces: luisteren is net zo belangrijk als spreken. Je moet niet alleen anderen adviseren, maar ook leren luisteren naar de perspectieven van anderen.
Leer hoe u uw gedachten logisch in compartimenten kunt verdelen. Wees open en bereid om te spreken wanneer dat nodig is, en op een manier die verschillende stakeholders (technisch en niet-technisch) kunnen begrijpen. Voor velen is dit een natuurlijke gave, maar iedereen kan deze vaardigheid ontwikkelen door boeken en blogs te lezen en te observeren hoe experts hun ideeën communiceren.
Een geweldige softwaretester is georganiseerd. Door georganiseerd te zijn, kunt u proactief zijn en door proactief te zijn, kunt u resultaten behalen. Het vermogen om naar de scope van een project te kijken en uw activiteiten te organiseren en zelf prioriteiten te stellen, zal u helpen het einddoel te bereiken. Het is een van de meest waardevolle maar tevens ook één van de meest besmettelijke. Een tester die hun werk effectief bijhoudt, zal ook anderen motiveren hetzelfde te doen.
Probleemoplossende skills zijn het vermogen om problemen te identificeren, te brainstormen, te analyseren om zo te kunnen antwoorden aan de verschillende stakeholders en ervoor te zorgen dat de beste oplossingen kunnen worden geïmplementeerd. Het identificeren en het benoemen van de “grijze zones” leidt tot betere eindresultaten. Wanneer u nieuwe functies en functionaliteiten ontwikkelt of eraan werkt, is er altijd een grijze zone van “is deze functie noodzakelijk” of “voldoet dit aan de gevraagde requirement?” Een tester moet zichzelf zien als een opgeleide eindgebruiker, met begrip/kennis van een eindgebruiker met als doel om na te gaan of het product voldoet aan de eisen van de eindgebruiker.
Het is niet altijd zo eenvoudig om enkel Pass/Fail mee te geven, maar het kennen van de bedoeling en het kunnen communiceren van obstakels, mogelijke oplossingen en opties die voldoen aan de behoeften van de eindgebruiker, is de sleutel tot succes.
Een geweldige softwaretester kan in de schoenen van een eindgebruiker stappen en heeft het vermogen om het product vanuit het oogpunt van de consument te bekijken. Ze weten hoe de consument het product zal gebruiken en weten wat er wordt verwacht van het product.
Ze begrijpen ook de algemene bedrijfsstrategie van de productontwikkelaar. Goede softwaretesters vragen altijd “waarom?” en wat?” Waarom wordt deze functies geïntroduceerd? Waarom is het op een bepaalde manier ontworpen? Welk probleem probeert dit product op te lossen? Wat is het doel van de business om de voorgestelde oplossing te gebruiken.
Agility is het vermogen om snel te denken en te begrijpen. Omdat het bedrijf voortdurend verandert, moet een goede softwaretester zich kunnen aanpassen aan de omgeving om hem of haar heen. Tijdens projecten kunnen plotseling nieuwe vereisten opduiken, oorspronkelijke vereisten kunnen veranderen, een tijdlijn kan worden aangepast, een fix in een test vereist een nieuwe testronde in een eerder gesloten case. In het team worden collega’s toegevoegd of vervangen, waardoor flexibiliteit van de tester wordt verwacht, ook klanten komen en gaan. Behendigheid is in feite het vermogen om uw actieplan te wijzigen volgens de veranderende omstandigheden.
Een geweldige softwaretester moet in staat zijn om de input van meerdere teamleden te verwerken om zo tot de beste oplossingen te komen die niet alleen voldoen aan de behoeftes van de klant, maar ook een consensus bereiken binnen het team.
Bij deelname aan vergaderingen is het van cruciaal belang dat je binnen gaat in een meeting met duidelijke doelen die moeten worden bereikt. Voor het einde van een vergadering, moet u ervoor zorgen dat het team weet wat nu de volgende stappen zijn op testing gebied en dat er duidelijkheid is op welke manier de resultaten worden gecommuniceerd en wie waarvoor verantwoordelijk zal zijn.
Bij het testen is het heel gemakkelijk om als persoon de negatieve tour op te gaan. U ontdekt een bug en deze vereist een oplossing en aanvullende testen. Erger nog, het project kan op basis daarvan volledig veranderen. Dit kan zelfs de meest positieve houding gemakkelijk veranderen in een slechte. Een geweldige softwaretester benadert het vanuit een positief standpunt en zegt: “Het is een geluk dat we dat probleem nu hebben opgemerkt, het eindproduct zal veel beter zijn.”
Technologie verandert voortdurend – dat is wat deze job spannend houdt! Maar dat betekent dat een goede tester vastbesloten moet zijn om nooit te stoppen met leren. Het stopt niet bij je diploma. Nieuwe tools, nieuwe implementatiestrategieën, nieuwe testmethoden en producten, nieuwe programmeertalen, er is altijd iets nieuws. Het is gemakkelijk om jezelf een expert te laten benoemen in wat je nu weet, maar je moet de trends bijhouden en ze voor blijven. Je zult nooit alles weten, maar probeer toch zo veel mogelijk bij te leren. Dit zal zeker ten goede komen in je verdere Skills ontwikkeling als tester.
Leer hoe u proactief naar projecten kunt kijken met inzichten uit uw eerdere projecten. Welke lessen heb je geleerd en vanuit die ervaring welke lessen kunnen u helpen om mogelijke aandachtspunten te ontdekken in een nieuw project? Bouw een arsenaal aan inzichten op naarmate het project vordert.
Een goede softwaretester moet in staat zijn om die lessen te communiceren. Wanneer een nieuw project start, moet een geweldige softwaretester in staat zijn om potentiële obstakels te herkennen en weten hoe hij die met zijn teamleden kan delen om problemen in de toekomst te voorkomen.
Je kunt alleen groeien als je continu nieuwe dingen leert over de nieuwste tools en trends in de testindustrie.
Je bent een geweldige tester, maar je moet je team op hetzelfde niveau kunnen brengen zodat je je doel kan bereiken. Een goede tester is niet tevreden om alleen zichzelf te verbeteren, ze willen andere testers helpen en laten groeien naarmate hun carrière vordert. Neem de tijd om uit te leggen wat je in de loop der jaren hebt geleerd. Als iemand in uw team baat kan hebben bij uw fouten, deel deze dan.
Hoewel deze lijst overweldigend lijkt, overlapt het ontwikkelen van een van deze vaardigheden meestal met een andere. Indien je het komende jaar voor u zelf belooft om er één of twee tegelijk te ontwikkelen, dan ben ik er zeker van dat je tegen het einde van het jaar in staat zal zijn om je doelen te bereiken en je professionele groei een boost te geven.
Artikel: Charmaine
Veldkant 33a
2550 Kontich
Lucky Lukestraat 6
8500 Kortrijk
BE 0472.593.797
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
__hssrc | session | This cookie is set by Hubspot whenever it changes the session cookie. The __hssrc cookie set to 1 indicates that the user has restarted the browser, and if the cookie does not exist, it is assumed to be a new session. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
__cf_bm | 30 minutes | This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management. |
__hssc | 30 minutes | HubSpot sets this cookie to keep track of sessions and to determine if HubSpot should increment the session number and timestamps in the __hstc cookie. |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
__hstc | 5 months 27 days | This is the main cookie set by Hubspot, for tracking visitors. It contains the domain, initial timestamp (first visit), last timestamp (last visit), current timestamp (this visit), and session number (increments for each subsequent session). |
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_WDBX6SFSHC | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_32007030_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
attribution_user_id | 1 year | This cookie is set by Typeform for usage statistics and is used in context with the website's pop-up questionnaires and messengering. |
hubspotutk | 5 months 27 days | HubSpot sets this cookie to keep track of the visitors to the website. This cookie is passed to HubSpot on form submission and used when deduplicating contacts. |
vuid | 2 years | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website. |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
_pk_id.1.8fc8 | 1 year 27 days | No description |
_pk_ses.1.8fc8 | 30 minutes | No description |
AWSALBTG | 7 days | No description available. |
AWSALBTGCORS | 7 days | No description available. |
debug | never | No description available. |
rl_anonymous_id | never | No description available. |
rl_user_id | never | No description available. |