Plan uw mensen niet voor 100% in op een project!

Plan uw mensen niet voor 100% in op een project!

succesvolle tips over software testen en software testers

Hoe beter een developer of tester het gevoel heeft dat zijn capaciteiten herkend worden, begrepen worden en geapprecieerd worden, des te gemakkelijker zet hij zich extra in voor het project. Uiteindelijk heeft ieder toch zijn trots bij het eindproduct, niemand wil rommel opleveren. Het is dan ook van belang dat de business begrijpt wat er wordt gepresteerd en wat binnen ieders mogelijkheden liggen.

Soms loopt het echter mis in de communicatie of het niveau van begrip. Iedereen heeft dezelfde acht uur in zijn dag, en uiteindelijk is degene die best weet wat er in die uren kan gepresteerd worden de persoon zelf. Logischerwijs wordt de planning daarop ingecalculeerd. Wanneer dit niet het geval is krijg je discrepanties in wat wordt verwacht en wat aan kwantiteit, maar ook kwaliteit wordt afgeleverd.

Realiteit: een developer is niet acht uur bezig enkel met zijn code. Hij krijgt verschillende vragen: van die irritante testers die weer bugs vinden, van een andere developer die ergens vast zit, van een content manager of employee die ergens vastzit of iets niet begrijpt.

Indien je iemand aanstelt als contactpunt voor employees en content managers hoor je ook te begrijpen en te aanvaarden dat hier ook heel wat tijd in kruipt. Helaas, dit is niet altijd het geval. Niet enkel rekenen ze geen tijd in voor die vragen, tussendoor komen ze ook nog eens horen hoever je staat met je feature…

Nu, dit heeft allemaal niet rechtstreeks met testen te maken, maar is wel iets dat je merkt als tester. Dezelfde developer die vroeger prima kwaliteit opleverde en steeds aanspreekbaar was, is opeens prikkelbaar en elke feature worden er meer bugs gevonden. Op dergelijke momenten kan je als tester de vraag stellen hoe dit komt en trachten in te grijpen. Wie weet luistert een business manager wel als de tester en developer samen aan de alarmbel trekken. Heeft de kwaliteit dan toch te lijden onder onze absurde verwachtingen?’

Conclusie: bekijk de kwaliteit al eens voorbij de code, verzorg je collega’s en houdt het team sterk. Begrijp elkaar en elkaars sterke zowel als zwakke punten. De menselijke factor is niet te onderschatten, dus draag er zorg voor. Door realistische verwachtingen in te stellen zal dit een positieve invloed hebben op de kwaliteit en zal je ervoor kunnen zorgen dat je medewerkers (Testers, ontwikkelaars) gemotiveerd blijven om ervoor te gaan.

Gerelateerde blogs