Waarom problemen fixen die technisch gezien geen defect zijn of schade veroorzaken, maar enkel gebruikers irriteren? Waarschijnlijk omdat gebruikers getraind raken in het omzeilen van niet-kritieke kwaliteitsgebreken.
Vaak wordt het aanpassingsvermogen van de gebruikers als argument gebruikt om toch niet in te gaan op de fixes die QA-teams voorstellen. Zelfs al melden eindgebruikers en klanten duizenden zeer vervelende maar niet-kritieke bugs tijdens een bepaalde release.
Maar, laat je niet misleiden! Hieronder beschrijf ik vier manieren waarop schijnbaar kleine bugs kunnen leiden tot ontevredenheid van klanten en mogelijk omzetverlies voor uw bedrijf. Ook geef ik 4 manieren om deze kleine problemen aan te pakken alvorens het grote problemen worden.
Waarom QA-teams de kleine dingen moeten doorstaan
Veel bugs die door QA-teams worden gemeld staan jarenlang op de lijst van problemen alvorens ze verholpen worden. Dat komt omdat deze vaak genegeerd worden door de ontwikkelaars totdat een klant het probleem meldt of er enige schade, van welke aard dan ook, ontstaat door een slechte werking.
Het hele punt van softwaretesten is nochtans om problemen te vinden en deze te rapporteren alvorens klanten hiermee geconfronteerd zouden kunnen worden. Doordat ontwikkelingsteams vaak volledig belast zijn met het uitvoeren van reparaties van grotere problemen, komen ze aan de kleine bugs niet toe.
Er moet echter wel rekening worden gehouden met de gevolgen van het achterlaten van uiterst vervelende bugs in de software. De gebreken zijn misschien niet kritiek, maar ze kunnen aanzienlijke schade toebrengen aan de reputatie van een bedrijf.
Hier zijn de vier manieren waarop aanzienlijke schade kan ontstaan.
1. Gezichtsverlies op social media
Social Media is een zeer krachtig medium, en zeker als het om negatieve feedback gaat. Mensen delen heel graag hun negatieve gevoelens op de sociale media. Meestal doen ze dit om aanhang te creëren of om zelf “In The Spotlight” te komen.
Het spreekt voor zich dat je als bedrijf deze negatieve kritiek kunt missen als kiespijn. Negatieve kritiek wegwerken kost veel meer energie dan deze negatieve gevoelens te voorkomen. Zo zal een ontevreden klant sneller iets posten op social media dan contact op te nemen met de aftersales of supportdesk van het bedrijf. Jammer, maar dat is hoe het gaat.
Daarnaast ziet een applicatie met zelfs niet-kritieke bugs er slordig en onprofessioneel uit en dat gaat ten koste van de geloofwaardigheid en het winnen van nieuwe klanten.
2. Kleine fouten, slechts het topje van de ijsberg?
Stel je voor dat jouw bedrijf een professionele applicatie ontwikkeld heeft voor artsen en deze bevat schrijffouten. Nee, niet zomaar enkele typo’s, maar zware spellingsfouten. Telkens wanneer de artsen iets willen toevoegen aan het dossier van hun patiënten krijgen ze een bevestigingsscherm met deze spellingsfouten te zien.
In het begin kan het grappig zijn, maar na verloop van tijd gaat de gebruiker zich ergeren aan deze fouten. Erger nog hij gaat twijfelen over de kwaliteit van de andere onderdelen van de applicatie. Zo kan deze gaan denken “Als de makers van de applicatie niet kunnen spellen, kunnen we ze dan wel vertrouwen met complexe berekeningen die worden gebruikt om medicatiedoseringen of financiële investeringsberekeningen te maken?” Eerlijk, ik zou ook mijn twijfels hebben. Slordige, vervelende fouten kosten je het vertrouwen en respect van jouw klanten.
3. Een onlogische userinterface vermindert de productiviteit
Bij het ontwerp van softwaretoepassingen moet rekening gehouden worden met de workflow van de eindgebruiker. Natuurlijk heeft elke gebruiker zijn gewoontes, en zal men zich in enige mate moeten aanpassen naar de workflow van de applicatie. Zolang de workflow logisch is en logisch aanvoelt voor de gebruikers, is er niets aan de hand. Wanneer iemand steeds van scherm moet wisselen omdat er niet is nagedacht over de workflow zorgt dit voor een aanzienlijke verminderde productiviteit. Dat is niet enkel vervelend voor de gebruiker zelf, maar ook voor de werkgever. Niemand maakt graag gebruik van een workaround!
Nu zijn er situaties waarin het een goede zaak kan zijn om gebruikersgewoonten te veranderen. Als het er echter toe leidt dat een gebruiker de applicatie niet gebruikt of er altijd tegen vecht, kan het de moeite waard zijn om dit te verhelpen. Hier zijn verschillende manieren waarop je dit kunt verbeteren:
4. Verkeerde berekeningen kosten vooral veel geld
We kennen allemaal wel een geval waarin het uitblijven van testen leidt tot een minder minst, grotere kosten en vooral verlies van geld. Stel je voor dat je een betaalapplicatie ontwikkeld en deze een kleine foutmarge heeft. Dit kwam naar boven tijdens de QA testing. Het probleem wordt als niet kritiek aangenomen en de applicatie wordt beschikbaar gesteld voor het grote publiek. De bestellingen / betalingen schieten de lucht in. Per transactie gaat het enkele eurocenten verkeerd ten nadele van jouw winsten. Door de omvang en het succes van jouw applicatie gaat deze kleine fout jouw veel geld kosten.
Fouten in berekeningen zijn niet acceptabel en vervelend. Klanten met miljoenen transacties besteden veel tijd aan het corrigeren van hun boekhouding of het opnieuw rapporteren van boekhoudkundige cijfers.
Verkeerde berekeningen zijn erger dan spelfouten, maar moeilijker te herkennen. Rekenfouten maken het ontwerp slordig en ze creëren wantrouwen en frustratie bij de eindgebruikers.
Ontdek de bugs voordat jouw klanten ze vinden
Het is belangrijk om vervelende defecten op te lossen, vooral die waardoor de applicatie en het bedrijf er slecht uitzien. Het zorgt voor een uitstekende reputatie. Gebruikers en klanten zullen versteld staan van de stabiliteit, professionaliteit en de vlotte en logische werking jouw applicatie.
Tevreden klanten zorgen voor positieve feedback, en positieve feedback zorgt voor nieuwe klanten.
Veldkant 33a
2550 Kontich
Lucky Lukestraat 6
8500 Kortrijk
BE 0472.593.797
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
__hssrc | session | This cookie is set by Hubspot whenever it changes the session cookie. The __hssrc cookie set to 1 indicates that the user has restarted the browser, and if the cookie does not exist, it is assumed to be a new session. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
__cf_bm | 30 minutes | This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management. |
__hssc | 30 minutes | HubSpot sets this cookie to keep track of sessions and to determine if HubSpot should increment the session number and timestamps in the __hstc cookie. |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
__hstc | 5 months 27 days | This is the main cookie set by Hubspot, for tracking visitors. It contains the domain, initial timestamp (first visit), last timestamp (last visit), current timestamp (this visit), and session number (increments for each subsequent session). |
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_WDBX6SFSHC | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_32007030_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
attribution_user_id | 1 year | This cookie is set by Typeform for usage statistics and is used in context with the website's pop-up questionnaires and messengering. |
hubspotutk | 5 months 27 days | HubSpot sets this cookie to keep track of the visitors to the website. This cookie is passed to HubSpot on form submission and used when deduplicating contacts. |
vuid | 2 years | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website. |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
_pk_id.1.8fc8 | 1 year 27 days | No description |
_pk_ses.1.8fc8 | 30 minutes | No description |
AWSALBTG | 7 days | No description available. |
AWSALBTGCORS | 7 days | No description available. |
debug | never | No description available. |
rl_anonymous_id | never | No description available. |
rl_user_id | never | No description available. |