Postman van een gesloten boek naar een wereld van informatie dankzij de SoapUI opleiding van M2Q

SoapUI opleiding van M2Q

Het is verbazingwekkend hoe een opleiding van slechts één dag zo’n wereld van verschil kan maken. In termen van inkijk bieden in een tool als postman en andere SoapUI’s is dit namelijk niet erg lang. Dergelijke tools kan je een jaar lang dagelijks gebruiken om dan te constateren dat je eigenlijk niet alle mogelijkheden benut die er zijn.

Postman is een tool waarmee je API’s kan designen en mocken, debuggen, testen, monitoren en publiceren. Toen ik begon bij M2Q was ik er nog nooit mee in aanraking geweest. Als software tester is het echter bijna onmogelijk om er uiteindelijk niet mee in aanraking te komen. Zo ook in mijn geval. Na enig inlezen dacht ik een vaag begrip te hebben van wat het juist inhield. Het eerste gebruik viel echter niet mee.

Ik kreeg de opdracht aan de hand van Postman een aantal zaken te testen en had amper idee hoe eraan te beginnen. Dapper installeerde ik de tool en importeerde de – gelukkig – reeds bestaande collectie. Wat inhield dat ik de noodzakelijke calls niet zelf moest opbouwen, dit maakte echter dat ik eigenlijk niet wist waar ik mee bezig was. Als alles goed ging en met wat hulp van een developer links of rechts kreeg ik de eerste tickets getest. Helaas, de ideale wereld bestaat niet! Errors alom en geen idee hoe ze op te lossen!

Hoewel het beterde kwam de verlossing er via een interne opleiding van M2Q, één over het gebruik van SoapUI. Zeer gelijkaardig aan Postman. Na deze opleiding werd het testen aan de hand van Postman bijna een zegen. Ik had een veel beter begrip van waar ik mee bezig was en daarnaast had ik ook een basis opgedaan in het schrijven van de calls en het interpreteren en oplossen van mogelijke errors.

Nu los ik vaak niet enkel mijn eigen problemen op, maar ook die van anderen als het op Postman aankomt. Zo ook omdat API testing meer en meer aan plaats wint binnen het project waar ik werk. Beter ben ik in staat om de data te begrijpen in de request zowel als in de response. Om deze dan te vergelijken met de gedocumenteerde verwachting in de vorm van, XML, XSD of tabellen. Op deze manier zijn we er al een aantal keren in geslaagd problemen vroeg op te sporen, soms zelfs nog voor we zelfs aan de Front-End waren begonnen. Enkel door na te kijken wat de Back-End stuurde.

Als ik nu terugkijk naar hoe ik tegen Postman aankijk de eerste keer dat ik het opende... Toen hoopte ik er zo weinig mogelijk mee te maken te moeten hebben. Na de opleiding van M2Q open ik dezer dagen Postman met veel plezier!

Auteur: Matthias Ingelbrecht