4 manieren waarop kleine bugs tot echte zakelijke problemen kunnen leiden

Van kleine bug tot zakelijk probleem

Waarom problemen fixen die technisch gezien geen defect zijn of schade veroorzaken, maar enkel gebruikers irriteren? Waarschijnlijk omdat gebruikers getraind raken in het omzeilen van niet-kritieke kwaliteitsgebreken.

Vaak wordt het aanpassingsvermogen van de gebruikers als argument gebruikt om toch niet in te gaan op de fixes die QA-teams voorstellen. Zelfs al melden eindgebruikers en klanten duizenden zeer vervelende maar niet-kritieke bugs tijdens een bepaalde release.

Maar, laat je niet misleiden!  Hieronder beschrijf ik vier manieren waarop schijnbaar kleine bugs kunnen leiden tot ontevredenheid van klanten en mogelijk omzetverlies voor uw bedrijf. Ook geef ik 4 manieren om deze kleine problemen aan te pakken alvorens het grote problemen worden.

Waarom QA-teams de kleine dingen moeten doorstaan

Veel bugs die door QA-teams worden gemeld staan jarenlang op de lijst van problemen alvorens ze verholpen worden. Dat komt omdat deze vaak genegeerd worden door de ontwikkelaars totdat een klant het probleem meldt of er enige schade, van welke aard dan ook, ontstaat door een slechte werking.

Het hele punt van softwaretesten is nochtans om problemen te vinden en deze te rapporteren alvorens klanten hiermee geconfronteerd zouden kunnen worden. Doordat ontwikkelingsteams vaak volledig belast zijn met het uitvoeren van reparaties van grotere problemen, komen ze aan de kleine bugs niet toe.

Er moet echter wel rekening worden gehouden met de gevolgen van het achterlaten van uiterst vervelende bugs in de software. De gebreken zijn misschien niet kritiek, maar ze kunnen aanzienlijke schade toebrengen aan de reputatie van een bedrijf.

Hier zijn de vier manieren waarop aanzienlijke schade kan ontstaan.

1. Gezichtsverlies op social media

Social Media is een zeer krachtig medium, en zeker als het om negatieve feedback gaat. Mensen delen heel graag hun negatieve gevoelens op de sociale media. Meestal doen ze dit om aanhang te creëren of om zelf “In The Spotlight” te komen.

Het spreekt voor zich dat je als bedrijf deze negatieve kritiek kunt missen als kiespijn. Negatieve kritiek wegwerken kost veel meer energie dan deze negatieve gevoelens te voorkomen.  Zo zal een ontevreden klant sneller iets posten op social media dan contact op te nemen met de aftersales of supportdesk van het bedrijf. Jammer, maar dat is hoe het gaat.

Daarnaast ziet een applicatie met zelfs niet-kritieke bugs er slordig en onprofessioneel uit en dat gaat ten koste van de geloofwaardigheid en het winnen van nieuwe klanten.

2. Kleine fouten, slechts het topje van de ijsberg?

Stel je voor dat jouw bedrijf een professionele applicatie ontwikkeld heeft voor artsen en deze bevat schrijffouten. Nee, niet zomaar enkele typo’s, maar zware spellingsfouten. Telkens wanneer de artsen iets willen toevoegen aan het dossier van hun patiënten krijgen ze een bevestigingsscherm met deze spellingsfouten te zien.

In het begin kan het grappig zijn, maar na verloop van tijd gaat de gebruiker zich ergeren aan deze fouten. Erger nog hij gaat twijfelen over de kwaliteit van de andere onderdelen van de applicatie. Zo kan deze gaan denken “Als de makers van de applicatie niet kunnen spellen, kunnen we ze dan wel vertrouwen met complexe berekeningen die worden gebruikt om medicatiedoseringen of financiële investeringsberekeningen te maken?” Eerlijk, ik zou ook mijn twijfels hebben. Slordige, vervelende fouten kosten je het vertrouwen en respect van jouw klanten.

3. Een onlogische userinterface vermindert de productiviteit

Bij het ontwerp van softwaretoepassingen moet rekening gehouden worden met de workflow van de eindgebruiker. Natuurlijk heeft elke gebruiker zijn gewoontes, en zal men zich in enige mate moeten aanpassen naar de workflow van de applicatie. Zolang de workflow logisch is en logisch aanvoelt voor de gebruikers, is er niets aan de hand. Wanneer iemand steeds van scherm moet wisselen omdat er niet is nagedacht over de workflow zorgt dit voor een aanzienlijke verminderde productiviteit. Dat is niet enkel vervelend voor de gebruiker zelf, maar ook voor de werkgever. Niemand maakt graag gebruik van een workaround!

Nu zijn er situaties waarin het een goede zaak kan zijn om gebruikersgewoonten te veranderen. Als het er echter toe leidt dat een gebruiker de applicatie niet gebruikt of er altijd tegen vecht, kan het de moeite waard zijn om dit te verhelpen. Hier zijn verschillende manieren waarop je dit kunt verbeteren:

  • Overweeg een focusgroep van verschillende gebruikers om een ​​idee te krijgen van de verschillende workflow-opties.
  • Maak het voor gebruikers mogelijk om de applicatie zo te configureren dat deze past bij hun eigen workflow
  • Ontwerp de applicatie zo flexibel dat gebruikers deze kunnen aanpassen aan hun huidige gebruik. 
  • Zorg ervoor dat er echt tijd is om te testen alvorens de applicatie vrijgegeven wordt. Zo hebben gebruikers geen reden om de applicatie te haten.

4. Verkeerde berekeningen kosten vooral veel geld

We kennen allemaal wel een geval waarin het uitblijven van testen leidt tot een minder minst, grotere kosten en vooral verlies van geld. Stel je voor dat je een betaalapplicatie ontwikkeld en deze een kleine foutmarge heeft. Dit kwam naar boven tijdens de QA testing. Het probleem wordt als niet kritiek aangenomen en de applicatie wordt beschikbaar gesteld voor het grote publiek. De bestellingen / betalingen schieten de lucht in. Per transactie gaat het enkele eurocenten verkeerd ten nadele van jouw winsten. Door de omvang en het succes van jouw applicatie gaat deze kleine fout jouw veel geld kosten.

Fouten in berekeningen zijn niet acceptabel en vervelend. Klanten met miljoenen transacties besteden veel tijd aan het corrigeren van hun boekhouding of het opnieuw rapporteren van boekhoudkundige cijfers. 

Verkeerde berekeningen zijn erger dan spelfouten, maar moeilijker te herkennen. Rekenfouten maken het ontwerp slordig en ze creëren wantrouwen en frustratie bij de eindgebruikers.

Ontdek de bugs voordat jouw klanten ze vinden

Het is belangrijk om vervelende defecten op te lossen, vooral die waardoor de applicatie en het bedrijf er slecht uitzien. Het zorgt voor een uitstekende reputatie. Gebruikers en klanten zullen versteld staan van de stabiliteit, professionaliteit en de vlotte en logische werking jouw applicatie.

Tevreden klanten zorgen voor positieve feedback, en positieve feedback zorgt voor nieuwe klanten.